måndag 13 september 2010

Filmrecension - Edward Scissorhands

HALLOOJ! 8D

Eftersom jag vill att bloggen ska bli liite mindre "ego! ego! detta är jag, TJOHEJ!" så ska jag börja att recensera filmer ovo Kommer även göra det oficiellt då jag har en webcam/fungerande kamera, en bra mic och vet något bra sätt att redigera videor. Tills vidare får ni nöja er med en massa text och videor :3

Månadens film är;

EDWARD SCISSORHANDS

Filmen utspelar sig helt i en flashback, och börjar med att en liten flicka på cirka 6-8 år ska lägga sig. Då hennes mormor/farmor ska natta henne säger hon att det är ruggigt ute och flickan kommer då med frågan om varför det snöar. Hennes mormor/farmor (vi kallar henne mormor hedanefter ) sätter sig ned och säger att det är en lång historia som bör tas en annan dag, men flickan instisterar på att få höra den! Hennes mormor sätter sig då ned och börjar berätta en mycket fashinerande saga, en saga om en man som var byggd, men aldrig riktigt färdig. En man med saxar istället för händer, Edward Scissorhands!

Historen börjar sedan i sig med en kvinna kallad Peg (spelad av Dianne Wiest) som har jobb som dörrförsäljare av skönhetsprodukter. Hon går från dörr till dörr men ingen är intresserad i hennes saker, och ger henne alla kalla handen.

Dock när hon är på väg att ge upp ser hon det mörka, hemska "slottet" (hus egentligen, men stort som ett slott och ser ut som ett så jag kallar det för slott x3 )högt uppe på kullen bakom den lilla staden. Det sägs spöka där, men Peg är desperat efter att få något sålt, och det skadar ju inte att försöka? Så hon åker upp dit för att se om det finns någon att sälja till.

Då hon kommer upp möts hon av en rätt förskräcklig syn, av en helt nedfallen grind och massa växter som växer vilt. Hon stannar dock inte utan forsätter, in ibland den övervuxna slutliga grinden. Bakom de sista växterna får hon dock se något hon aldrig skulle trott sig se; Massa häckar, skulpterade aldelles, alldeles perfekt skulpterade, och så vackra! Även rabatter och gräs i mycket väl vårdat skick, så underbart vackert!

Hon kliver dock vidare in, in i själva "slottet". Väl inne är allt trist, grått, täckt i damm och spindelväv, allt ser övergivet ut. Dock hör hon att det låter från ovanvåningen, och räds inte den läskiga byggnaden utan går upp.

Hon kommer fram till ett tomt rum, med ett stort stort hål i taket som vätter ut och har en enorm utsikt. Där uppe är även det ställe hon äntligen hittar mannen som bor där. Först ber hon honom komma fram, men då hon får se att hans händer inte är händer, utan saxar, blir hon smått rädd. Han kommer emot henne, precis som hon hade bett honom, men hon vänder för att gå. Men då han ber henne stanna (han säger "don't go", och tro mig, det är ett av de gulligaste bitarna i hela filmen   ) gör hon det, och tar en ordentlig titt på honom. Hans ansikte är täckt med ärr, och som sminkexpert tros hon sig kunna fixa det. Han säger att han inte blev riktigt färdig, och det visar sig efterallt som filmen fortskrider att han var gjord av en gammal uppfinnare (spelad av Vincent Price) som dog av en hjärtattack innan han hann få sina händer, därför har han de gamla saxarna istället. Peg tycker rätt synd om Edward (spelad av Johnny Depp), som killen heter, att han bor där själv, så hon tar med honom hem till sig!

Där börjar själva historien egentligen, om hur Edward anpassar sig i ett liv bland andra vanliga människor, hur dem ser på honom. Han knuffas hit och dit, folk utnyttjar honom, folk tycker om honom, dem föraktar honom. Han hamnar i fängelse, han blir arg, och framför allt, han blir kär i ingen mindre än Peg's dotter Kim (spelad av Winona Ryder)!

Jag tycker denna filmen är så otroligt underbar så det finns inte! Johnny Depp som Edward är nog så underbart, men själva karaktären han ger honom ger en sådan glöd i filmen. När det är synd om Edward så känns det verkligen, och då är han är arg känner man ilskan! Allt Edward gör är egentligen oskyldigt, vilket gör att du konstant tycker synd om honom. Tro mig när jag säger att jag även satt och "AAAWWWW"-ade genom minst 50% av filmen p.g.a. gulliga, roliga eller sorgsna saker som Edward gjorde UvU

Alla andra karaktärer är också så otroligt skickligt uttänkta, och alla bidrar med något. Att filmen utspelar sig någon gång under 50-talet syns värkligen på alla färgerna (dock trodde jag först det var 70-talet... Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är ska jag säga, det nämns inte hur långt tillbaka i tiden det är Oo' ) och byggnaderna, och allt är så fantastiskt genomtänkt som bara en Tim Burton-film kan vara!

Slutet var dock ganska förvirrande... Inte för att det var dåligt, men det lämnar många frågor, och jag själv kände en stor sorg över hela slutet. Den knöt ihop filmen bra (mycket bra), men det känns ändå som det fattas något stort... Dock tror jag det är meningen att man ska känna det, det ska liksom vara en "fundera/fantisera själv"-feeling över hela slutet, vilket det med råge är.

Alla som någonsin ser denna filmen har någon gång känt sig som Edward. Misslyckad, missförstådd, ingen förstår, ingen kan hjälpa, eller det faktum att det känns som att allt man gör(/rör) blir fel, och man kan inte göra någonting rätt! Filmen tar så många vändningar, och det händer så mycket på så kort tid. Filmen blir dock inte hastig, nej tvärtom! Hade det hänt lite saker hade hela filmen blivit neddragen, och jag menar, då det handlar om en kille som har saxar istället för händer, hur sjutton kan en film ta det lungt då? Allt kan ju hända, och allt händer just också i denna filmen!

5 / 5 stjärnor + En guldstjärna (vilket enbart filmer som berör mig totalt får

Filmer:

TRAILERN: