torsdag 3 november 2011

Avskrivande

Hittade denna text jag skrev för ungefär ett halvår sedan. Tycker den är otroligt gullig nu när jag läser den igen. Så gullig att jag vågar publicera den;



"Hej kära du… Jag har tänkt på dig hela dagen. Lyssnade på några låtar innan idag, när mamma åkte till Lufs. Jag hängde med då, inte så att jag skulle få vara med och köpa dricka utan så att jag kunde lyssna på låtar. Jag tänkte på dig hela vägen, vet inte riktigt varför. Börjat tänka och komma ihåg den drömmen jag hade för några år sedan. Just den lilla biten i slutet, när vi sitter i bilen. Dina kamrater är lagom nyktra (utom den som nu körde) och vi sitter bara där bak. Du håller en arm om mig och jag lutar mig emot mig, börjar bli trött av allt ståhej vi hade haft den kvällen. Allt hade känts så verkligt men ändå som en dimma, ett minne, som att allt fram tills bilscenen var framspolat. I alla fall sitter vi där, åker runt staden och är sedan i Kallinge, nästan vid Konsum. Jag kollar inte på dig men ser dig från en annan vy, lite ”detta är en dröm”-aktigt. Jag säger dem hemska orden och du, bryr dig liksom inte. Du bli nog förvånad men sedan ler du bara och kramar om mig ännu mer. Du säger ingenting, du gör knappt något, du bara finns. Jag somnar där, i din famn och vaknar utan att ens veta av vad jag har drömt. Fören flera veckor senare såklart…


"Även om blott i tankarna jag är där
Har jag då fått förbli hos den jag har kär"


Det känns lite konstigt faktiskt. Förut skämdes jag för att ens tänka tanken på att jag gillade dig. Till och med tiden då jag var som kärast i dig skämdes jag. Jag menar, tänk lite; Jag var bara 14 år, du har vart död sedan länge, du var mycket äldre än mig och jag hade aldrig ens sett dig i verkliga livet. Klart man känner sig löjlig. Men nu har jag liksom börjat kolla på dig igen, och speciellt på de gamla videorna känner jag mig inte alls löjlig längre! På dem videorna är du 26 – 27 år gammal. Visst, det är fortfarande mycket äldre än mig, och jag skulle aldrig ens tänka tanken på att dejta någon så gammal om jag hittade någon nu, men det är fortfarande en mindre gräns än från den tiden jag var 13 – 14 år. Ju äldre jag blir desto mer rätt känns det att jag älskar dig, och desto mer älskar jag dig. Även om jag inte visar det lika öppet, så tänker jag ofta på dig. Jag tror att när jag söker en kille, då söker jag efter min drömkille, och du är en stor ingrediens där. Heh, det kommer ta lång tid för mig att hitta kille om jag hela tiden ska gå runt och leta efter en kopia av dig… Men på något sätt gör jag det. Jag kan inte släppa det, mig hand i hand med en mycket yngre version av dig. Den bilden etsar sig fast i hjärnan, likaså drömmen jag hade. I drömmen var du en blandning av ditt unga 27-åriga jag som jag har sett på Träsmak och en mycket yngre kille på max 22 år. Det är nog därför som det inte känns som jag skäms för drömmen på det sättet, för även om det skiljer år så är du den jag älskar och ju närmare ålder jag drömmer om, desto bättre.


"Räck mig din hand, din avsked jag ber män
Från främmande land, kom snart igen"


Jag älskar dig… Kommer nog alltid göra. Allt ifrån det att jag kunde sitta på studsmattan, kolla emot himmelen och drömma om att jag pratade med dig, till att jag fortfarande klottrar ditt namn lite överallt. Allt det där älskar jag, det för mina tankar till dig och fyller mig med glädje. Jag tänker inte längre på att du dog och hur du dog, för det får mig bara deppig. Om jag råkar göra det ändå, så tänker jag åter tillbaka på drömmen jag hade. Du visste nog redan där att det aldrig skulle gå att hindra din död, eftersom jag sade det så klockrent. Men du satt inte och deppade ihop för det. Du kämpade, och log hela tiden. Du tog det med ro, tills den dagen kom. Det är i alla fall så jag skulle vilja minnas dig, även om jag aldrig riktigt känt dig. Det är den Peter jag vill känna, och den Peter jag vill älska.

Ditt leende, dina enormt djupa ögon. Jag älskar allt med dig. Glöm inte det, bara för att jag inte drömt om dig på ett tag eller pratat öppet om dig, så älskar jag fortfarande.


1 kommentar:

  1. Vad gulligt
    Undrar var det är med honom som gör honom så tilldragande?

    SvaraRadera