torsdag 9 februari 2012

Nyårslöften, typ

Upptäckte att jag inte skrivit ned några nyårslöften ännu. Samtidigt har jag precis skrivit ned lite mål jag har under 2012 och troligtvis 2013 också. Så varför inte göra dem till nyårslöften? :)



1. Äta nyttigare

Jag döljer denna punkten så ofta jag kan, men det är den som ligger högst upp. Jag vill INTE äta nyttigare för att gå ned i vikt, nej nej. Jag har inte vägt mig på över tre år, och jag varken vill eller behöver. Jag är nöjd som jag är. Däremot vet jag att jag kan bli mycket mer nyttig om jag vill. Jag älskar grönsaker och frukt, så varför inte ta det som en positiv sak och faktiskt äta mer? Jag åt apelsin för inte så lång tid sedan. Whut!? Jag som så gott som hatade apelsin för ett år sedan! Och fruktsallad, det är det bästa jag vet… Jag som inte åt grädde innan!?

Vad jag vill säga är att jag vill kunna sänka ännu mer på skräpmat och lägga på ännu mer sallad. Jag har kommit en bra bit på väg om man jämför med högstadiet. Jag vill kunna bli sundare och friskare med maten :)



2. Äta riktiga måltider

Ja nu när vi lika gärna tjatar om man kan jag ju ta detta också. Jag äter inte frukost som jag ska och ofta småäter jag under dagen. Jag vill bryta det, äta riktig frukost i alla fall på helgerna (och inte sova till halv ett) och sedan kunna äta en riktig middag på kvällen. Detta kommer bli assvårt att lära mig vid, men det kan gå. Långsamt.



3. Vara ute mer

Likadant här, jag vill bli friskare. Ni vet att folk som sitter mycket inne/vid datorn får trötta ögon, blir bleka och taniga? Och det stämmer, i alla fall med mig. Jag älskar naturen och vill ta mer vara på den. Det är bara så synd att jag inte har så mycket att göra ute (speciellt inte på vintern eller hösten) och att jag uträttar så mycket att mitt arbete vid datorn. Men detta ska jag försöka bryta till sommaren 2012. Har så mycket planerat, och att vara ute mycket är en av dem :)



4. Sova mer

ARGH! Mina svarta märken under ögonen, jag HATAR dem! Man ser så, SJUK ut! Bläh! Har haft dem sedan jag var runt 10-11 år p.g.a. dålig sömn (och på senare år p.g.a. datorn). Det finns två sätt att få dem att försvinna; Antingen sover man mer och är ute mer, eller så täcker man skiten med smink… Jag har vart extremt nära att köpa en sådan täckare i smyg, just för att jag hatar dem så mycket, men jag ska vara stark och göra det BRA alternativet istället. Det har fungerat en gång (en kort period 2007) och kan gott fungera igen.



5. Släppa fram den positiva tösen!

Jag är en glad person, i alla fall var jag det. Har blivit mycket mer dyster och ”vuxentråkig” med åren och jag gillar det inte. Jag har ett barn inom mig som heter My, och henne vill jag ha ut mycket mer :) Det har börjat bra, för jag gör saker som redan har fått mig mer positiv och gladare. Förhoppningsvis kan jag ta detta till nästa steg och bli henne ännu mer.



Sedan har vi det vanliga;
Inte röka
Inte snusa
Inte droga
Dricka måttligt innan jag fyllt 18
Dricka måttligt efter jag fyllt 18


Vilka jag kommer hålla allihopa, som vanligt :)

Nu ska jag städa klart!

Mors ~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar