onsdag 31 oktober 2012

Skolscen Sydost - Also knows as "Praktik"

Ja, känner mig nu skyldig att faktiskt skriva om praktiken också som varade 22-23 Oktober! Har ju bara skrivit om banketten än så länge, och det är världens drygaste inlägg för den saknar både bilder och videor.

Det började i alla fall i veckan innan vi skulle ha praktik. Alla snackade om praktik hit och praktik dit, och jag stod som ett frågetecken och tänkte "vafan snackar ni om?". Men fick då snabbt reda på att vi i ES10 skulle på praktik med Skolscen Sydost som varje år tillsammans med Ronneby anordnar skolteatrar här. Det är ett hundratal teatrear som söker in, och dem som kommer med kommer spela runt två föreställningar per dag där folk och skolklasser kan komma och kolla.

Första dagen (på måndagen) fick vi sticka till Kulturcentrum för att få veta massa fakta och var vi skulle vara o.s.v.. Jag och Ida skulle vara på Massmanska Kvarnen. Nu tänker ni nog som jag, "vafan är det för något?". Men det var enkelt nog bara en grå byggnad bakom Kulturcentrum som jag aldrig lagt märke till förut. Där skulle vi vara och hjälpa till.

På tisdagen fick vi namnbrickor;


Därefter fick vi hjälpa till att sätta ut stolar och rigga lite tills skådespelarna skulle komma. Kan tillägga att det enbart är två personer till varje föreställning, och varje föreställning är bara en halvtimma lång som mest, så det är inget enormt. Massmanska Kvarnen var dessutom en mycket mysig teaterplats, och jag blev genast sugen på att sticka dit under en December-dag och fixa pyssel-dag!

Första teatern kom i alla fall;


"Flight to Santiago". Riktigt häftig självbiografi, typ. Bra skådis, man blev riktigt tagen av det han berättade. Uppgiften jag och Ida hade under hela alltet var att ta emot biljetter och se till så folket höll sig där dem skulle vara innan föreställningen, och sedan dela ut blommor och naturgodis när skådespelet var klart. Simple enough. Under andra föreställningen ritade jag till, ritade tankar jag fick under spelets gång. Det var riktigt intressant faktiskt.

Sedan på Tisdags-kvällen var det då Bankett, men den har jag redan skrivit om så det behöver jag inte göra igen.


Dagen efter var det ny föreställning. Helt underbar pjäs om att vara sig själv och att allt inte ser ut som det verkar. Kan tilläggas att på Tisdagen var det mest vuxen-teatrar och teatrar för högstadiet, och på Onsdagen så var det teatrar för lågstadiet, lägre mellanstadiet och dagis. Tjejerna som spelade i den vi hade var dessutom extremt trevliga. Vi fick hjälpa till att bära ut deras saker sedan, så vi fick göra lite mer än att bara dela ut blommor/godis och ta emot biljetter.

Men jag kan säga att när dagen var slut kände man sig expert på att ta emot papperslappar och säga "tack så mycke" och "välkommen".


Sedan hade vi eftermiddagen ledig. Egentligen skulle vi med till Knutan för att hjälpa till med en pjäs som skulle spelas där, men vår handledare sade att det inte behövdes och att hon tyckte vi skulle kolla på någon pjäs som gick istället. Sagt och gjort, så gick jag på en till barnteater istället. Denna gick på Brukets Svarta sal (där vi har teater-träffarna i teatern) och var baserad på böckerna om Trollet med den Gula Kepsen. Eftersom jag känner till böckerna kände jag mig tvingad att se den. Den var riktigt, riktigt gullig! Ångrar mig inte att jag gick på den.

Efteråt kände jag mig riktigt nöjd med allt, både att ha fått jobba om dagarna, alla trevliga människor, alla barn och att få vara omgiven av teater. När onsdagen var slut känder jag mig bara redo att samla ihop en massa människor och spela teater!

Detta är något jag gärna gör om igen!
____________________________________________

Åh ja, det med ja. Jag beslutade mig för att helt random byta header på bloggen igen:


Fortfarande inte 100% nöjd, men nu börjar det lukta "Lilla My's Blogg" här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar