söndag 24 mars 2013

Charles "Charlie" Chaplin-nörderi

Tja, idag är det väl en vecka sedan. En vecka sedan vad?
Jo, en vecka sedan Kunskapskanalen visade en dokumentär om clowner!


Min första tanke var att "wow, Skum skulle freaka totalt åt detta!". Skämt åsido började jag genast kolla, då jag älskar clowner och liknande stuff. Dem tog dock upp massa saker och personer jag redan visste om, såsom Grock, Little Tich, Keaton, o.s.v., men det fanns mycket fakta jag fortfarande inte visste om. Såklart tog dem även upp Chaplin, och jag gav till ett "squee!"


Jag har aldrig avgudat, älskat och tyckt om Chaplin, ända sedan Chaplin-resturangen öppnade i Kallinge och jag fick se alla bilder på honom som fanns där. Jag drogs till honom direkt, och under mina stumfilms-nördarperioder har jag alltid gett mig tid till Chaplin. Men denna gången var det annorlunda. Efter det att dokumentären var slut gick jag in på datorn och såg den igen... Varför vet jag inte, antagligen för att kunna ta in mer fakta än när jag såg den första gången. Efter det kände jag att, "vafan, finns det ingen dokumentär om bara Chaplin?". Det fanns det, och redan där kände jag att "fan... han kommer vara fast i mitt huvud ett bra tag nu va?".



Mycket riktigt. Dokumentär efter dokumentär, och jag såg om många av hans filmer (bland annat The Great Dictator, som är en av mina favoritfilmer någonsin, och The Kid). Chaplin-nörderi överallt! Och det känns så jävla skönt, för det var jättelängesedan nu som jag fick nörda något "nytt". Har växlat mellan MCR, Mumin, Tintin och gud vet vad (Barnprogram/Bolibompa också) men jag kan redan allt där liksom. Så kommer Chaplin och ger mig ett tomt skal att fylla med fakta igen. Mums!!


Och det är inte slut ännu, har fortfarande många, många kvar av hans filmer att glo på. Men det får vänta tills mitt projektarbete är klart. Men sedan, då blir det ännu mer mys och nörderi! För att inte tala om all fanart jag påbörjat och kommer påbörja. Muahaha! Älskar detta!


Alla gif's och bilder är från Tumblr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar