fredag 5 juli 2013

Mina tankar om "No Classic Who's" på 50-årsjubileumet

Let the rant begin!
___________________________________________________

Det är inte ofta en show får mig att tappa hakan av förvåning och skrika av lycka. Det är inte heller ofta en show får mig så pass engagerad att jag på en vecka känner mig invigd i fankretsen, och det är väldigt sällan en show får mig så pass glad att bara tanken på den gör mig lugn. Doctor Who har gjort allt detta.


Det är inte heller ofta en show får mig att gråta av ilska och frustration. Senaste gången detta hände var när Heroes slutade gå p.g.a. för lite fans. Det fick mig att skrika "men, nej! JAG är ett fan! Ett stort fan! Ni får inte göra såhär mot mig!" emot titeln med stora rubriken som skrek "Heroes Cancelled". Det fick mig att gråta i närmare en timme då jag glodde igenom gamla avsnitt och tänkte tillbaka på alla minnen jag hade med programmet.


Doctor Who har inte direkt gjort detta med mig, ännu. Ffs, jag började kolla på det i Maj, jag har inte vart ett fan så länge om man säger. Jag är nog också det enda fan som började kolla från allra första början, då jag seriöst inte har hört någon annan som gjort detta ännu (vilket jag är lite stolt över). Anyway! Så har fandomen spridit sig som ett virus i mig och efter runt fyra episoder var jag fast. Och det är inte lätt för en show i svartvitt med budget sämre än den vi hade i skolan. Men jag var fast. Och vet ni vad? Showen blir bara bättre och bättre, och ju mer jag kollar, desto mer känner jag att det inte var fel att bli engagerad i Doctor Who.










Men sen kommer vi till anledningen VARFÖR jag började kolla som en idiot; 50 årsjubileum. I år är det 50 år sedan Doctor Who började sändas. För många är detta en stor grej. För mig är det en ENORM grej. Att en show ens kunnat rulla i 50 år är fantastiskt. Att den gick från en sådan liten show till det enorma det är idag är ännu mer fantastiskt! Och att så många fortfarande lever som spelade med i showen är också fantastiskt! Men vet ni vad det bästa är? Att så gott som alla är glada över Doctor Who, är glada över att få ha jobbat med showen och är glada över att den hållt så länge.

Så varför är jag då så arg?
Vad är det som gör mig så förbannad så jag kan gråta bara jag tänker på det?

Jo, detta:



Ni kanske tänker "nehe, vad synd. Och?" och många Newhovians tänker "ÅH! TENNANT!" och många Classic-fans bara "aw :c ". Men jag är allvarligt talat rent ut sagt rasande om detta faktiskt händer. OM Moffat är så dum i huvudet att han undgår chansen till att göra en extrem hyllning till Doctor Who på 50-årsjubileumet kommer jag tappa all glädje med honom och han kommer sjunka som en sten i mina ögon och jag vet inte vad jag kommer göra emot mig själv!


Ok, låt oss ta det steg för steg:

- "It is important you don’t turn it into a fanfest."
- Varför inte? Varför i helvete inte!? Vad är det som är så farligt med att faktiskt låta fansen gå "jag älskar den här showen!" för en gång skull? Att låta oss bli glada för det? Vad är det som är så farligt med att ta dit gamla karaktärer och gamla platser ect. bara för att låta oss bli glada för det? Det är 50-årsjubileum! 50 FUCKING ÅR!
Det händer inte igen, låt oss vara glada för det!

- "We can’t make this all about looking backwards."
- JO! DET ÄR PRECIS DET DU KAN!
OCH DET ÄR DETTA SOM GÖR MIG SÅ JÄVLA PISSED!"


Jag VET att du hatar Classic Who Moffat, du behöver inte dölja det, men att stänga ut ALLT som hände före 2005 BARA för att du inte gillar det är ta mig fan riktigt lågt gjort! Jag VET att skådisarna markant har åldrats sedan dem var med i showen, men det är heller ingen goddagbar ursäkt egentligen! Det är ju för fan samma skådespelare! Jag tar 100 gånger hellre en original-skådis som ser sjukt mycket äldre ut än en standin som er exakt ut som karaktären, för det är inte samma sak, och det är INTE det det handlar om! Och om det handlar om pengar-problem, snälla: Ni slösar enorma pengar på att göra skiten i 3D, varför inte lägga dem pengarna på att faktiskt få dit gamla skådisar eller fixa lite "nostalgi" för oss andra!?


50-årsjubileum är sällsynta. Säg mig, vad hade ni gjort med det om ni fått bestämma?
Jag vet vad jag hade gjort.
Jag hade samlat alla de bästa bitarna från åren som gott, knutit ihop det i ett stort paket, lindat in det med ett tjockt lager "tack för alla dessa år!" och avslutat det hela med ett stort fyrverkeri av "nu kör vi på 50 år till!". JAG hade bannemig gjort det till en fanfest, spela roll om storyn hade fått bli krånglig och opassande, jag hade sett till att fira att showen faktiskt hållt igång i så gott som 50 år, med mest fokus på Classic Who (eftersom den nya bara består av cirka 8 år av alla 50).

Vad gör Moffat?
Actual citat: "It’s actually got to be the start of a new story."
...
"Jag vet! Vi gör reklam för de kommande fanfic- jag menar Who-serierna som jag skrivit ned här" sade den ynkliga Moffat där han satt bakom sitt skrivbord och klottrade ned sin kärlek till Matt Smith.


Jag kan inte hjälpa det, det gör mig så jävla pissed bara jag tänker på det.


Vet han vad han gör?
VET HAN hur mycket han sabbar för oss som vill ha en äkta fanfest?
VET HAN hur mycket 50 år faktiskt betyder!?

VET HAN hur mycket Classic Who betyder för många av oss!?
VET HAN VAD HAN HÅLLER PÅ MED!?

Och nu säger vissa;
"Men kom igen, han gör så gott han kan, och har mycket att bära på sina axlar. Vad han än hade gjort hade ni inte vart nöjda ändå"


Eller;
"Sluta hacka på honom! Jag gillar faktiskt tanken på att Tennant och Smith ska träffas, och jag gillar inte Classic Who i alla fall".


Ni glömmer att Classic-fanbasen är precis lika stor som Newho är. Och jo, han kunde fan ha gjort så mycket mer. Med tanke på att Colin Baker, Sylvester McCoy och Frazer Hines (fucking Frazer! MOFFAT FÖR HELVETE!!) bland många andra sagt att dem MER ÄN GÄRNA skulle vilja vara med i 50-årsjubileumet!

... Frazer 

Citat från McCoy:
"All of us want to do it, just for the fans - because that's what they want," he explained. "But we've heard nothing - Tom Baker's heard nothing, Colin Baker, Peter Davison, Paul McGann… none of us have heard anything."  - Detta gör mig otroligt, otroligt ledsen.


Blev någon av dessa ens tillfrågade?
Nej!!
Vem blev tillfrågad? - Christopher Eccleston
Och han tackade artigt nej. Tänkte Moffat då någonsin:
"Men, jag kanske kan bjuda in några från Classic i alla fall då, nu när jag bara har två pers, och dem faktiskt är villiga att gå med på det?"
NEJ!!

Nästa jubileum vi kommer ha kommer vara 75-års, och vid det laget kommer många gamla skådisar redan vara borta, och alla kommer tänka "åh, varför, VARFÖR hade vi inte en stor get-together när vi hade chansen?". Och då kommer det vara för sent, och jag kommer grina och hytta med näven och viska "faaaan".


Om det nu är så att Moffat bara bluffar och faktiskt kommer ta in Classic stuff och göra det hela till något BRA, så kommer jag hylla honom igen. Eller om han gör det vid julspecialen istället (vilket jag av någon anledning tvivlar på).


Men om det är så att han fullständigt skiter i:
Fansen, Classic Who, De gamla skådespelarna

Så kommer jag bli riktigt, riktigt arg, och riktigt ledsen också för den delen.

För mig ska ett 50-årsjubileum vara en hyllning till det gamla.
En hyllning till alla skrivare, scenografer och filmare som gjort serien så stor och hållt serien rullande. En hyllning till att serien fortfarande pågår efter alla dessa år! Och framför allt en hyllning till alla skådespelare som än idag får nya fans över hela världen!


För mig ska ett 50-årsjubileum vara en hyllning.
INTE billig reklam.


Nu du Moffat.
Ditt drag.

Jag väntar.

PS:
För alla er som inte håller med mig, jag är inte ensam:











THIS! Fucking, This!



PPS:
50-årsjubileumet kommer antagligen vara bra, oavsett om gamla Doktorer är med eller ej. Dem lägger ned otroligt mycket kraft och vilja i att göra fansen nöjda (HOST*fastattdemskiteriClassicfans*HOST) så jag säger inte att den kommer suga, för det gör den antagligen inte.
Jag är bara besviken, och arg, över att dem kastar bort en sådan chans.

___________________________________________________

Ok.. Ja e färdig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar