måndag 2 september 2013

5-favoritlåtar Just Nu

Japp. Dags för en ny sådan här!
Mest för att jag har tråkigt,
och dels för att jag hittat några nya som jag lyssnat attan på senaste veckan 




Un-Break My Heart
- Toni Braxton



Finns egentligen en anledning till att jag började lyssna på denna pärlan igen.
Jag hittade texten och skrev lite fanfics runt den,
tills jag kom på att låten faktiskt var lika bra som texten.

Fanfics av vad? ... Måste ni ens fråga? :


________________________________________

Don't leave me in all this pain
Don't leave me out in the rain
Come back and bring back my smile
Come and take these tears away
I need your arms to hold me now
The nights are so unkind
Bring back those nights when I held you beside me



Ghost
- Indigo Girls



En annan kärleks-låt. Tro det eller ej, men denna har inget med Doctor Who att göra.
Är bara så över-kär i texten 
Den fungerar på så många olika sätt, and I love it!

________________________________________

And I feel it like a sickness how this love is killing me
But I would walk into the fingers of your fire willingly
Dance the edge of sanity I've never been this close
In love with your ghost

Now I see your face before me; I would launch a thousand ships
To bring your heart back to my island as the sand beneath me slips
I burn up in your presence and I know now how it feels
To be weakened like Achilles with you always at my heels



Het Donker
- Marco Borsato



Bara, snälla, ge denna en chans. Hans röst i refrängen är helt underbar!
Han låter krossad hela låten igenom, men i refrängen är det extremt.
Rysningar!!

________________________________________

It hurts because I never saw you for who you were
Yes, it hurts because I only felt it when you had left me here
It hurts because I know what I did to myself by this
And it hurts because I know that it's my fault that you left

During the day I'm okay
I escape from the past
But when the dusk falls
It pulls me down again



Haugebonden
- Øyonn Myhren





Detta är faktiskt en traditionell norsk sång.
Den är vacker i sig, men i just denna versionen väljer sångaren att förfina det hela
genom att sjunga, ehm, väldigt "nordiskt"
 (har tyvärr totalt tappat bort vad denna typ av sång kallas).

Ge den en chans, snälla. Rysningar överallt, det kliar på hela mig!! 
Det är inte sången i sig, utan hennes sång som gör det
(då melodin är ganska extremt olik från hennes).

________________________________________

Lunden heiter garden min
Han ligg heran syd under lie
Og sjav så heiter eg gode gullstein
Og kona mi heiter målfrie
Snillan du, det lyest utpå bonor
Kor hauebonden dansar og rimer


Ólavur Riddararós
- Valravn




Jag har faktiskt lyssnat på Valravn innan, men de har inte direkt satt sig.
Men så lyssnade jag om denna, och gud va bra den var plötsligt! 

De blandar modern musik med traditionell på ett underbart sett,
ungefär som Gjallarhorn.
Jag gillar det!

________________________________________

Will you no longer stay with the elves
with coal and smith
Sick I shall make your wedding

I would rather be buried tomorrow
with coal and smith
Then lie ill for seven winters
Young lads, happy lads, step up on the floor
dance merrily

2 kommentarer:

  1. Gud vad fin den norska sången var! Extremt märklig, men åh, jag gillade faktiskt den. :}

    SvaraRadera