tisdag 17 september 2013

Мечты

Så, jag hittade denna:


.. Och beslutade mig för att göra en kommentar då jag såg att den tog upp EHS (8).


Jag kom på att det är nog inte så konstigt att jag är så engagerad med drömmar och drömtydande som jag är då jag har upplevt väldigt mycket som har med drömmar att göra. Jag såg att videon även tar upp sömnparalysering (5) vilket jag också har upplevt två gånger.

Jag har länge funderat på att göra en dröm-dagbok, att varje dag/så ofta som möjligt göra någon video eller skriva ned hur natten och sömnen varit. I och med att det växlar såpass att jag lider av insomnia, EHS, sömnparalysering och klardrömmande, dock med olika styrka beroende på mitt mående och andra orsaker. Jag har t.ex. inte känt av klardrömmande sen april vilket jag tycker är väldigt tråkigt, dock är min insomnia åt helvete för tillfället. Etc etc.

Funderar också på att göra små videor där jag försöker förklara dessa olika begrepp och hur de känns och så vidare. Jag vet att jag själv var väldigt intresserad av både klardrömmande och sömnparalysering innan det hände mig själv men hade svårt att hitta klara videor/texter där det beskrevs (vilket gjorde mig lyrisk av glädje när det väl hände mig själv) och EHS visste jag inte ens att det fanns fören det hände mig själv.

I övrigt är jag sjuk som ett sjukhus. Feber kommer och går, halsen är kass, lungorna är kassa, har hosta, snuva, nysattacker då och då. Det är kaos. Sen har jag teater, lajv och arbetsförmedlingen som är viktigt i livet just nu men som jag egentligen bara vill glömma (speciellt det där med arbetsförmedlingen. Får ångest bara jag tänker på skiten).

Nu ska jag försöka sova igen. Gonatt~

2 kommentarer:

  1. Ååååååh hur är det är klardrömma????? Har alltid önskat att jag fick uppleva det! Åh, berätta!! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är grymt kul! :D Fast jag har bara gjort det en gång som jag verkligen minns helt, för oftast när jag klardrömmer så vaknar jag xD Så de flesta av mina klardrömmar går ut med att jag får en "YES!"-känsla och sedan vaknar jag. Så jäkla surt!

      Jag testade att flyga första gången! Så jag flög upp i molnen och pratade med moln-får som jag hittade där xD Det känns speciellt för det känns precis som en dröm fast mycket klarare. Du är med mycket mer och ingenting kommer plötsligt, utan du vet allt som ska hända. Inget är direkt läskigt heller (om du inte gör det läskigt själv).

      Sen har jag haft något mellanting flera gånger, där hjärnan kommer på världen/drömmarna men jag kunde bestämma riktning på allt och minnas allt klarare. En var tänkt som en mardröm men jag sade "fan heller! jag vill inte bli rädd" och så blev allt genast mycket fluffigare och mysigare.

      Det är väldigt enkelt att lära sig att klardrömma, det tar bara övning och lite tid :) Koncentrera på att "trappa ned" istället för att somna direkt, så fundera mycket och tänk mycket innan du somnar. Tänk att "jag ska minnas vad jag drömmer" etc. så kommer din hjärna förr eller senare sätta sig i rätt position. Jag tränade i ett år innan jag fick min första klardröm.

      Radera