lördag 15 februari 2014

Harold Lloyd


Efter att har nördat mig igenom Chaplin (tog ett helt år) och Keaton (tog ett dygn) beslutade jag mig för att informera mig själv om den tredje största filmskaparen under 20-talet, Harold Lloyd. Tyvärr är han nog den jag föredrar minst, då jag tycker Keaton och Chaplins filmer/liv/etc är mycket mer intressanta än hans, men Harold har duktigt en av de bästa teknikerna någonsin när han spelade in filmer.


Har sett förvånansvärt lite filmer med honom däremot, och tycker det är synd hur hans namn bara försvinner mer och mer eftersom folk glömmer bort vem han är (vet inte hur många jag hört som förväxlar honom med Keaton. Hur fan de lyckas med det vet jag dock inte, då Keaton har stenansikte och Harold aldrig kan sluta småle hela tiden).


Anyway, skummade igenom Tumblr innan idag och hittade massa söta Gifs och snabbkollade igenom några av hans kortfilmer. Människan gjorde över 200 filmer under 20-talet, det är helt sinnessjukt.. Och jag tyckte Chaplin hade mycket material när jag började kolla igenom hans grejer.


Hittade dessutom "What's My Line" där han var med, vilket bara gjorde mig helt sprallig av lycka!

2 kommentarer: