måndag 17 februari 2014

Spirou ~

.. Fråga inte

Jag har en ny kvällsrutin; kolla på ett avsnitt av Spirou et Fantasio! Har äntligen hittat en sida där jag kan kolla på alla episoderna nämligen! Wat.tv är en fransk sida och hittills den enda jag hittat som har alla med fransk orignaldubbning, vilket gjorde mig otroligt lycklig! Det fanns några episoder i halvkass kvalité på Youtube runt 2009, men de är borttagna för längesedan.


Självklart kollar jag på den gamla serien från 1993. Det finns tydligen en nyare serie från 2006, men har inte kollat upp den ännu så vet inte om den är bra. Har hittills bara sett runt två episoder på den gamla så kände att det var dags jag kollade igenom allihop, det är trots allt bara två säsonger (52 episoder sammanlagt). Hittills är jag på andra episoden bara.


Det är också helt sjukt hur snabbt franskan sätter sig i huvudet. Ju mer jag lyssnar, pluggar och försöker förstå, desto mer förstår man meningar direkt när man hör dem.

För övrigt; ÅH JAG HATAR SPIP! Hade glömt hur jävla irrterande den lilla råttan är!!

Du är ingenting i jämfört med Milou, sådeså!

4 kommentarer:

  1. Spirou~ Jag vet fortfarande inte vad den handlar om, men jag älskar stilen något enormt c:

    och Spip var übersöt, trots att den är ett irritationsmoment uppenbarligen x'D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är typ, Tintin fast lite mer barnsligt. Mer "ARH JAG ÄR OND!"-typer och mer färglatt, mindre pistoler och kloroform x'D De åker typ runt och löser små brott samtidigt som de utforskar nya platser och fjantar omkring. Finns fler huvudkaraktärer också, och fler karaktärer som jag verkligen bara vill utrota -__-'

      Spip är jättesöt men alltid så sur emot alla -v-' Tyckte alltid han var en slarvig kopia av Milou och det tycker jag fortfarande x'D

      Radera
    2. HAH! Pistoler och kloroform - Tintin i ett nötskal x'D

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera