måndag 14 april 2014

5 Favoritlåtar Just Nu [Del 4]

Ja det är dags för en av dessa igen, tycker ni inte?



Ni får stå ut med att 3 av låtarna är låtar som Rybak sjunger.
Jag... Ehm...
Jag är inte alls beroende.
... Bara kär 

_____________________________________________________________

Lucky one - Alexander Rybak


Jag har hört Elgs version innan och tycker det är catchig, men det är först när Alexander sjöng den som jag blev kär i den på riktigt. Det är sådan jävla bra text och den bara passar honom perfekt!

Bird on the wire little friend of mine
Go and fly away into the morning light
I hope you don't find me sittin' here next year
Waiting for the day I'm gonna get somewhere
_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

Я спросил у ясеня - Alexander Rybak


Wow...
Jag såg den här för bara någon dag sedan, men när man fick översättningen framför sig blev den så mycket sorgligare. Den är så jävla bra... Det är också den live-version där jag sett Rybak som mest berörd  Såvitt jag vet har han inte gråtit så under en låt förut.

I asked the moon crescent,
"Where is my beloved?"
The moon crescent hid underneath a cloud
Didn't answer me
So I asked the cloud,
"Where is my beloved?"
But the cloud only melted
In the blue skies
_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

Mundu Eftir Mér - Greta & Jónsi


En av mina stora favoriter till Eurovision 2012. Sedan översatte de låten och den blev tusen gånger sämre. Jag vande mig liksom vid den engelska sedan, så när jag för någon dag sedan satte igång den isländska blev jag helt förundrad, för hade glömt hur bra den var. Ultrarys och inspiration som fan! 

Remember me when the morning comes
When the darkness is finally gone
We will be one and nothing will change that
And I believe the day will rise again
_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

O Jaane Jaana / Snow (Hey Oh)

(Ni får lyssna på den här via Spotify eftersom den bara finns live med kasst ljud på Youtube)

Jag älskar den här låten! Hittade den för ungefär ett halvår tillsammans med resten på skivan när jag letade efter indisk musik. De tar och blandar indiskt och engelsk musik och sånger så sjukt bra, och allt på a cappella. Jag älskar a cappella!

Oh queen of my dreams and thoughts
Our love story will be retold in history
Oh my oblivescence,
I vow today
I will find you
In my love someday
_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

Suomi - Alexander Rybak


JAG ÄLSKAR DEN HÄR MÄNNI- JAG MENAR LÅTEN!! 
Det här är en annan sådan låt där jag bara vill ut! Iväg! Ut och resa, se nytt folk, se gamla platser, resa ut till bergen, ut i skogen och tälta! Det är en sådan låt, och jag bara älskar den. Det fina är att jag har alltid gillat den, men först nu som jag verkligen tagit mig tid att lyssna in den så pass att jag nu i dagar gått och verkligen BEHÖVT lyssna på den för att få komma bort från verkligheten ett tag. Tänk att en kärlekslåt till Finland kan få mig så berörd 

Diamond are forever, world map
The midnight sun that lights the scene
Now I know that beauty truly breaths
Suomi!
Finland in my heart forever
Suomi!
Finland in my heart forever
_____________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar